זוכרים את הימים בהם התקשרו אלינו לטלפון הביתי ומישהו היה מרים את השפופרת, שואל מי מתקשר, ואז צועק בבית כדי שמי שאליו התקשרו יגיע? ובכן, כשהטלפון הסלולרי חדר לחיינו הוא נתן לכל אחד ואחד מאיתנו את האפשרות לדעת מי מתקשר אלינו.

מה שפעם היה כלי מיוחד שהיה בידי המשטרה, משרד חקירות או פריקים של טכנולוגיה כיום זמין לכל אחד. הזמינות האוטומטית של האפשרות לזהות מי מתקשר אלינו קיבלה מענה לא מפתיע, כחלק ממרוץ החימוש הטכנולוגי – וכעת זה גם פשוט יותר מתמיד לארגן לעצמנו שיחה חסויה.

כלומר, כאשר אנחנו מתקשרים על הצג של יעד השיחה שלנו יופיע "חסוי" או "שיחה חסויה". מה השימוש, אתם שואלים? מי יכול ליהנות מכך שלא מזהים אותו כשהוא מתקשר?

ובכן, ישנם אנשי מקצוע ותחומי מקצוע שעבורם מדובר בכלי מתבקש, בראשם כוחות הביטחון, חוקר פרטי, אנשי מודיעין וכד'. מעבר אליהם, במקרים של שיחות מכירה ישנה לעיתים העדפה לשמור על השיחה חסויה, כדי שלא יתקשרו חזרה או כדי שלא יסננו את השיחה. גם טכנאים שמגיעים לתקן מזגן או חשמל או אינטרנט עשויים להעדיף שהמספר שלהם לא יהיה גלוי, כדי שהלקוחות לא יטרידו אותם.

ואם בהטרדות עסקינן, שיחה חסויה היא כלי מעולה למי שרוצה להטריד, לאיים, לרגל וכו'.

מה השלב הבא בזיהוי?

אז השלב הבא במרוץ החימוש הזה הוא היכולת לזהות גם את מי שמתקשר משיחה חסויה, מבלי שהמתקשר יהיה מודע לכך.

הסוגיה הזו של פרטיות אל מול שקיפות היא נושא בוער בשנים האחרונות. ככל שאנחנו חיים יותר באינטרנט, כך ניתן לדלות עלינו פרטים בקלות רבה יותר, אפילו מספרי טלפון, כתובת וגם כרטיס אשראי. איננו מודעים בדיוק עד כמה אנחנו חשופים בפני מי ששם לו למטרה לדלות עלינו כמה שיותר פיסות מידע – אבל המידע שלנו נמצא שם בחוץ, ומי שמוכוון מטרה ויודע איך למצוא את המידע הזה לא תהיה בעיה לעשות זאת.

אנחנו מתפתים לוותר על הפרטיות שלנו בשביל שירותים רבים: היכולת לתקשר עם חברינו בפייסבוק או באימייל, היכולת להשיג בגוגל את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורנו, היכולת להתמצא בכל מקום עם מפה ולדעת מה יש בסביבה שרלוונטי עבורנו, וכו'.

אבל לא כולם מעוניינים לוותר על הפרטיות שלהם, ולכן הופכים לאחרונה יותר פופולריים דפדפנים ששומרים בצורה מוחלטת על הפרטיות, כשלב נוסף באותו מרוץ חימוש.

באופן ספציפי, הנושא של זיהוי שיחה חסויה חם במיוחד ועולה באופן תדיר בדיונים ברשתות החברתיות ובפורומים, בארץ ובעולם.

בעת האחרונה משרדי הממשלה אף נכנסו לעובי הקורה והחלו להורות לגופים מסוימים שלא להשתמש בשיחה חסויה, למשל במקרים מסוימים של מכירות טלמרקטינג. המקרה האחרון נוגע לחברות ביטוח שנהגו להוציא שיחות מכירה חסויות וכעת מחויבות להתקשר ממספר גלוי.

יש מי שקורא לאסור בחוק לחלוטין שימוש בשיחות חסויות, כדי להילחם בהטרדות. במקום שהמוטרדים יפנו אל חוקר פרטי בשביל שיגלה עבורם מי התקשר אליהם ממספר חסוי, ניתן יהיה למגר את התופעה בקלות רבה.

ובכן, על ידי סיוע ממשרד חקירות ניתן כבר מעכשיו למנוע את המצב בו איננו יודעים מי מתקשר אלינו. ישנה תוכנה שאפשר להשתמש בה ושתגלה לנו מי מתקשר אלינו, על אפו ועל חמתו.

איך זה עובד?

כשמתקשרים אלינו משיחה חסויה כל שעלינו לעשות הוא לדחות את השיחה ולא לענות. בשלב הזה השיחה החסויה מופנית למרכזייה מתקדמת שמזהה עבורנו את המספר המתקשר ושולחת אלינו הודעה אוטומטית עם המספר החסוי.

ברגע זה לא מומלץ להתקשר מיד חזרה, אלא דווקא לברר כמה שיותר פרטים, קודם כל באינטרנט, ובהמשך אם יש צורך דרך משרד חקירות. אם וכאשר מתקשרים בסופו של דבר, כדאי לדובב את הצד וגם להקליט את השיחה.

בהצלחה!

logo_new3

Related Posts