לשקר אין רגליים. במיוחד בעידן המודרני בו קיימת טכנולוגיה מתקדמת כמו מכונת פוליגרף אשר משמשת כגלאי אמת. כיצד מכונה יכולה לזהות מתי אנו משקרים ומהי בכלל בדיקת פוליגרף?

ההנחה הרווחת היא שאדם המשקר נמצא תחת לחץ רב, מה שמשפיע על תגובותיה של מערכת העצבים שלו. במהלך בדיקת פוליגרף, הבוחנים מחברים אלקטרודות חיצוניות לאזורים מסוימים בגופו של הנבדק כאשר תפקידן של האלקטרודות לצורך העניין, הוא לזהות מדדים אלו ובעיקר – לעקוב אחר שינויים בהם.

זה המקום לציין, שאין אפשרות לחייב אף אחד לעבור בדיקת פוליגרף, על מנת לערוך בדיקה זו ישנו צורך בשיתוף פעולה מהאדם אותו רוצים לבדוק.

עברתם בדיקת פוליגרף – כדאי לזכור שבדיקה זו אינה קבילה בבית המשפט

בכל הנוגע לאמינותה של בדיקת פוליגרף, הדעות חלוקות. אין זה סוד שישנם אנשים אשר מסוגלים לעמוד תחת לחץ ולשלוט בתגובות שלהם היטב, מה שישפיע על תוצאות הבדיקות. כך גם אם הם משקרים, ימצא בבדיקה כי הם דוברים אמת. כתוצאה מכך, בדיקה זו אינה קבילה בבית המשפט. כיום ניתן להשתמש בבדיקה זו כדרך לבצע מעין סוג של סינון חשודים, אולם לא ניתן להסתמך עליה לצורך ביצוע הרשעה של נאשם במשפט פלילי.

בדיקת פוליגרף לעובדים

 

 

 

 

 

מה קורה במהלך הבדיקה?

השיטה עליה מתבססים רוב החוקרים כוללת את חיבור האלקטרודות לגופו של אדם ושאילת שאלות משלושה סוגים שונים – שאלות סרק, שאלות השוואה ושאלות רלוונטיות. לשיטה זו קוראים "שקר קרוב לוודאי".

הסט הראשון של השאלות אלו הן שאלות סרק. שאלות אלו לרוב כוללות פרטים אישיים וזאת על מנת לראות מהם המדדים הסטנדרטים של הנחקר. לאחר מכן עוברים לשאלות השוואה בהן שואלים שאלות "מלחיצות" אשר אינן קשורות לנושא הבדיקה. מטרתן היא לראות את תגובותיו של הנחקר בעת שמופעל עליו לחץ רב.

הסט האחרון הוא השאלות הרלוונטיות. כשמן כן הן, רלוונטיות למקרה הספציפי הקשור לחקירה.

לאחר בדיקת פוליגרף, החוקרים עורכים השוואה בין המדדים השונים, בודקים אלו שאלות השפיעו על הנאשם ומה הייתה התגובה הרגשית כפי שנראית על הגרף. במידה והתגובה הרגשית הייתה גבוהה מגדר הרגיל בשלב השאלות הרלוונטיות, הרי שמדובר בשקר. לעומת זאת, כאשר התגובה הרגשית תהיה גבוהה יותר בשאלות ההשוואה, אזי שמדובר באמת.

gangster-539993_640

מתי לא ניתן להסתמך על הבדיקה?

ישנם מקרים רבים המעידים כי לא ניתן לאשש או להפריך את עדותו של הנחקר באמצעות בדיקת פוליגרף, וזאת בגלל שהממצאים עשויים להיות לא חד משמעיים עקב מגוון סיבות. כמו כן, על מנת שהתוצאות יחשבו לאמינות, הן חייבות להיות מובהקות – וזהו אפקט שלא קל להשיג.

במקביל, כדי שהבדיקה תסייע להפריד את האמת מן השקר באחוזים גבוהים, על הנחקר להאמין כי אכן סודו יכול להיחשף בבדיקה. ללא האמון במכשיר הפוליגרף וביכולתו לחשוף את כל שמנסה להסתיר, הנחקר יגיב ברוגע, מה שעלול להשפיע על התוצאות.

ככל שהחוקר יהיה מיומן יותר וישדר ידע ומקצועיות, שהנחקר יאמין באמינות התהליך ואף ייתן את הסכמתו בכתב, כך ניתן יותר להסתמך על בדיקת פוליגרף. ללא תנאים אלו, סביר להניח שתוצאות הבדיקה יהיו פחות אמינות.

טי.אס.איי – משרד חקירות מוביל בתחומו

בעולם החקירות, הצורך בבדיקת פוליגרף הנו סוגיה שנתקלים בה לא מעט. חשוב לדעת כי לנבדקים ישנן זכויות אשר מגובות על ידי החוק והפסיקה. כשמשרד חקירות ולו ידע נרחב בתחום המשפט הפלילי, אנו נוכל לספק לך ייעוץ וליווי אישי.

המטרה שלנו היא להעניק לך את השירות הטוב ביותר. לכן אם לפניך בדיקת פוליגרף וברצונך להכיר את כל הזכויות שלך –אנחנו כאן עבורך. אם כדי להפנות אותך לייעוץ משפטי, אם כדי לחשוף את האמת לאמיתה ואם עבור כל שירות אחר שתצטרך בתחום.

לקבלת פרטים בנושא בדיקת פוליגרף אנו מזמינים אותך ליצור עמנו קשר ולתאם פגישת ייעוץ – נשמח לעמוד לשירותך בכל שלב!

Related Posts