כיצד תוכלו לבצע חקירה חוקית?

נתחיל מהשורה התחתונה – לאדם פרטי או לארגון המחליט לבצע חקירה בכוחות עצמו בלבד, אין דרך לבצע חקירה חוקית שהוא יכול להשתמש בתוצאותיה ובראיות שהושגו באמצעותה, מבלי להיות מואשם בעבירה פלילית על חוקים שונים (לדוגמה, על חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 או על חוק האזנת סתר, תשל"ט-1979). כעת, לאחר שזה נאמר, הבה נראה, כיצד ניתן, בכ"ז, לקבל מידע או הוכחות נדרשות, מבלי להסתכן בתביעה ובמאסר, ומבלי לסכן את השגת המטרה שלשמה נדרש לכם המידע.

חקירה חוקית

מדוע חשוב לבצע אך ורק חקירה חוקית?

ראשית, חשוב להבין, כי למרות הרצון להגיע לחקר האמת ולמרות הרצון לקבל מידע, לא כל האמצעים כשרים לכך, וחוקי המדינה מעגנים ומחשקים את זכותו של הפרט לפרטיות באופן שאיננו משתמע לשתי פנים. זה, אולי, מרגיז, כשאתם נמצאים בנקודה בה אתם רוצים מידע או נזקקים לו, אבל בשאר הזמן, כאשר אתם נמצאים בצד השני של החקירה, החוקים הללו מגינים גם עליכם. שנית, הוכחות, ראיות או פיסות מידע שהושגו כתוצאה מחקירה שהתנהלה בדרך שאיננה חוקית ומקצועית, אינן קבילות ואינן יכולות לשמש אתכם בבית המשפט. יתרה מכך, לא רק שתיפסלנה ולא תשמשנה אתכם, הן עלולות גם לסבך אתכם בחקירה פלילית בשל עבירה על החוקים השונים, שסביר להניח שאינם מוכרים לכם על בוריים. הדרך הנכונה היחידה לבצע חקירה חוקית, היא להסתייע בשירותיו של משרד חקירות, בלש פרטי, חוקר פרטי בגידות או חוקר פרטי בצפון, בהתאם למקרה, לסביבתו הטבעית של אובייקט החקירה ולסוג המידע אותו אתם צריכים להשיג.

מהן דרישות החוק הנוגעות להפעלת משרד חקירות?

על פי החוק בישראל, העיסוק בחקירות פרטיות מוגבל רק למי שמחזיק ברישיון חוקר פרטי שמוענק לו מטעם משרד המשפטים. רישיון זה מוענק לחוקרים ע"י הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, וזכאי לקבלתו מי שרכש את ניסיונו המעשי בתחום תחת פיקוח מקצועי, ועמד בהצלחה במבחן בדיני ישראל ואתיקה מקצועית. כמו כן, בוחנת הוועדה המעניקה את הרישיון גם את עברו ואופיו של החוקר הפרטי. בנוסף לכך, אדם אשר מחזיק ברישיון חוקר פרטי יוכל לשמש כבלש פרטי, אך ורק תחת פיקוחו של חוקר שברשותו רישיון לניהול משרד חקירות פרטיות (בהתאם לדרישות סעיף 3 בחוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה- התשל"ב 1972). משמעות הדבר היא, כי בעל רישיון חוקר פרטי איננו רשאי לעסוק במתן השירות ללקוח הסופי, אלא אם כן הוא בעל רישיון לניהול משרד חקירות או שהוא פועל תחת מסגרת של משרד בעל רישיון כזה. עבורכם, כלקוחות, העסקת משרד בעל רישיון תקף, מהווה תעודת ביטוח מפני האשמה בעבירה פלילית, זאת מאחר ומשרדי חקירות בעלי רישיון מקפידים לחקור בדרכים חוקיות בלבד.

באילו דרכים חוקיות פועל חוקר פרטי?

כפי שפירטנו קודם, אחת מהדרישות לקבלת רישיון העיסוק בתחום, כולל מבחן בתחומי המשפט, כך שהחוקים החלים על חוקר כזה ידועים לו היטב, וכל פעילות שלו מתבצעת אך ורק בתחומי החוקים הקיימים. כיום, עומדות לרשות החוקר הפרטי מגוון דרכים חוקיות, החל במעקב וצילום, וכלה במדובבים סמויים, שתפקידם להוציא מידע מאובייקט המעקב. מציאת הדרך החוקית המתאימה לכל מקרה דורשת חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה והכרת כל הדרכים החוקיות העומדות לרשות החוקר לצורך השגת הראיות או המידע.

Related Posts