ההשלכות המשפטיות במקרה של בגידה

באופן צפוי, בגידה נחשבת לזרז הנפוץ ביותר לגירושין כאשר היא מתגלה באופן יזום או באופן מקרי. אולם, יתרה מכך, יש לה גם השלכות והשפעה משמעותית על הדרך בה מתנהל תהליך הגירושין ועל זכויותיו של כל אחד מבני הזוג. ראוי לציין, כי כיום, ענייני גירושין מתנהלים בשתי ערכאות משפטיות שונות, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה, ולא תמיד ישנה חפיפה או התאמה מושלמת בין רוח פסיקתם של שני הגורמים הללו.

השלכות משפטיות בבגידה

כיצד בגידה משפיעה על הגירושין?

אם נשים לרגע בצד את עניין השלכותיה המשפטיות של הבגידה ונתייחס רק לאספקט הנפשי, נגלה, כי, לרוב, גילוי הבגידה ממצב את הבוגד/ת בנקודת חולשה (בשל רגשות אשם, למשל) ואת הנבגד/ת בנקודה של פגיעה, זעם ורצון לנקמה. תחושת הפגיעה אצל הנבגד/ת, בראש ובראשונה, נובעת מתחושת הבגידה באמון שאמור לשרור בין בני זוג, וכשהיא מלווה (או מלובה) על ידי החשש הטבעי מהעתיד, הסיכויים לגירושין המתנהלים בכבוד הדדי ומתוך הסכמה הינם אפסיים. להוכחת הבגידה עצמה ישנה חשיבות באספקטים שונים של הליך הגירושין, ולכן, פניה אל משרד חקירות או בלש פרטי מקצועיים, יכולה להיות הצעד הנכון עבורכם, אם אתם מתגרשים בשל בגידה של בן/בת הזוג שלכם!

מה הן ההשלכות המשפטיות של בגידה על חלוקת הרכוש המשותף?

בית המשפט לענייני משפחה פועל על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, הגורס כי בגידת בן/בת זוג איננה פוגעת בזכויותיו הרכושיות. חוק זה איננו מייחס משקל לשאלת זהות הצד האחראי לפירוקם של הנישואים, ולכן, הוא קובע כי הזכויות תחולקנה שווה בשווה בין שני בני הזוג, למעט במקרים ספציפיים בהם יקבע בית המשפט אופן חלוקה שונה. לעומתם, בתי הדין הרבניים פועלים על פי הדין העברי השומר על זכויותיו ברכוש של גבר שבגד, אולם בגידה מוכחת של אישה עלולה לנשל אותה מחלק גדול ברכוש המשותף. אמנם, לא תמיד הפסיקה בבית הדין הרבני הינה ברוח הדין העברי, אולם, בהחלט ניתן לומר כי לאישה בוגדת יש מה להפסיד, במידה ותסופקנה ראיות של חוקר פרטי בגידות אשר מוכיחות את בגידתה.

מזונות-אישה ומזונות ילדים ומשמורת במקרה של בגידה

אישה שבגדה בבעלה עלולה לאבד את זכותה לקבלת מזונות-אישה (דמי המחיה האמורים להיות משולמים לה לאורך תהליך הגירושין, במידה והיא איננה עובדת)! על מנת לנשל אותה מזכות זאת, יצטרך הבעל להוכיח את בגידתה, באופן חד-משמעי. רמתה של ההוכחה הנדרשת לבגידה משתנה בין הערכאות השונות, כשבבתי המשפט לענייני משפחה, לעיתים, יינתנו פסקי דין המזכים את האישה הבוגדת במזונות-אישה, למרות הוכחת הבגידה. חשוב לציין – הוכחת הבגידה נוגעת רק לזכותה של האישה לקבלת מזונות-אישה, מזונות הילדים המשותפים אינם נפגעים ואינם נמצאים בסכנה בשום שלב ובאף בית דין, בלי קשר לבגידה של אחד ההורים!

משמורת במקרה של בגידה

בד"כ, לבגידה אין השפעה על עניין המשמורת, שכן קביעתו של בית המשפט נסבה מסביב לשאלת טובת הילדים ולא היחסים בין בני הזוג המתגרשים. למרות החומרה בה מתייחסים בתי הדין הרבניים לבגידה של אישה, אולם גם בדיונים המתנהלים בהם, זכות למשמורת של אישה בוגדת איננה נלקחת באופן אוטומטי, אלא לאחר תסקיר סעד הקובע כי טובתם של הילדים מחייבת זאת.

Related Posts