היחסים בין עובד ומעביד הם סבוכים ומורכבים. לכל אחד מהצדדים יש אינטרסים ורצונות וקיים סוג של איום בפגיעה פוטנציאלית הדדית. העסקה פשוטה בבסיסה: העובד צריך את המשכורת שהמעסיק משלם לו, והמעסיק צריך את כישוריו וזמנו של העובד.

שני הצדדים גם יכולים לרמות את השני. עובדים, למשל, יכולים לגנוב כסף או לקוחות או להעביר מידע למתחרים, וכך לפגוע בעסק וביכולתו להתקיים ולפרנס את בעליו ועובדים.

אחת הדרכים שעסקים נשענים עליהן בשביל למנוע מקרים שכאלה היא על ידי בדיקת פוליגרף לעובדים.

אמינות, אמינות, אמינות

מכיוון שלמעסיקים חשוב כל כך שהעובדים שלהם יהיו אמינים, בטח בעת קליטתם למקום העבודה – בדיקת פוליגרף בשלב זה עשויה לחסוך לא רק כסף רב, אלא גם עוגמת נפש. הבדיקה, שמבוצעת גם ע"י טי.אס.איי, יכולה לגלות האם למועמד או למועמדת יש עבר פלילי, בעיות הימורים, בעיות בשוק האפור, שכרות או שימוש בסמים קשים, והאם פוטרו בעבר על ידי מעביד בעקבות גניבה או מסירת מידע.

אולם לא כל מקומות העבודה בוחרים לבצע את הבדיקה הזו, וחלקם מסתפקים בהחתמת המועמד או המועמדת על טופס בו הם מסכימים להיבדק על ידי פוליגרף בכל שלב. גם אם לאחר מכן יחליטו המועמדים לסרב להיבדק, עצם החתימה על המסמך עשויה לעשות את ההבדל בעיני בית המשפט, שייתכן שיראה את הסירוב כפעולה שמעידה על חוסר בתום לב.

האם הבדיקה אחידה?

בדיקת פוליגרף לעובדים תמיד בודקת אמינות, אולם לכל תפקיד יש פוטנציאל נזק אחר, ולכן התשאול צריך להיות מותאם. למשל, עובדים זוטרים עלולים לגנוב כסף יותר מאשר למסור מידע למתחרים, בעוד עובדים בכירים עלולים למסור מידע יותר מאשר לגנוב כסף.

ריגול תעשייתי הוא סכנה חמורה וחברות שסובלות ממקרים שכאלה לעיתים קרובות לא מצליחות להתאושש והנזק נותר לטווח ארוך, ואף עלול להוביל לסגור את הבאסטה. את העובדים הזוטרים כדאי לתשאל יותר בנושאים כמו השוק האפור והרגלי חיים שעלולים להוביל לבעיות בהמשך, כמו הימורים.

למי כדאי לעשות בדיקת פוליגרף לעובדים?

התשובה הקלה היא שכל עסק שרוצה לוודא שלא מרמים אותו יערוך בדיקת פוליגרף לעובדים, אולם חשוב במיוחד שמקומות עבודה שמתעסקים בכסף – בדגש על ענפי הפיננסים והבנקאות, אבל לא רק – לא יפסחו על צעד חשוב זה.

במקרים בהם לעובדים יש גישה למחשבים דרך שימוש בקודים של עובדים אחרים, זו הזדמנות לבצע שורה ארוכה של עבירות שלא תמיד קל לעלות עליהן בזמן.

עד כמה הבדיקה מדויקת?

על פי מחקרים שנערכו, רמת הדיוק של בדיקת פוליגרף אמנם אינה מושלמת, אך היא קרובה לכך ונעה בין 90-95%. ההבדל בין בדיקה מדויקת לבדיקה מוטעית נעוצה לרוב בניסיון ובמקצועיות של הבודק או הבודקת, שכן ניסוח השאלות והאינטראקציה המתפתחת בין המתשאל לעובד היא קריטית ביכולת להבדיל בין העיקר לתפל ולהוציא את המוץ מן התבן. לעיתים הגרף עלול לקפוץ בעקבות שאלה מסוימת, אולם הסיבות לכך עשויות להיות רבות ומגוונות ולאו דווקא מעידות בהכרח על חוסר אמינות. לכן, היכולת של המתשאל לנהל את הבדיקה היא חשובה כל כך.

על השאלות להיות לעיתים מדויקות, כדי לא להפיל אנשים על לא עוול בכפם, למשל במקרים של הימורים, כי הימורים בקזינו פעם בכמה זמן לאו דווקא מעידים על בעיה, והמטרה היא לא להכתים את המוניטין של מי מהעובדים אלא לגלות פוטנציאל לביצוע עבירה.

מתי כדאי להזמין בדיקת פוליגרף לעובדים?

מלבד בעת קליטת העובדים, בדיקת פוליגרף יכולה למנוע הן מהמעסיק והן מהעובד החשוד טרחה, כסף, עוגמת נפש ופגיעה במוניטין. כאשר המעסיק פונה למשטרה, הוא עלול להיכנס להליך אורך, מעיק ויקר, בעוד שהעובד עלול להיקלע למצב בו יהיה לו קשה להתאושש ולהשתקם. ולכן, בדיקת פוליגרף שמגלה את האמת יכולה להיות בסיס להסכמה בו הכסף שנגנב יוחזר ושני הצדדים יילכו איש איש לדרכו.

 

Related Posts